Freo

Laatste update:

Wil je Freo.nl bezoeken voor een lening of meer weten over deze online leningverstrekker? Dan zit je hier goed. We bespreken het volgende:

  • Freo lening en krediet
  • Ervaringen met Freo
  • Inloggen en Mijn Freo
  • De veelgestelde vragen
  • Contact & klantenservice

Freo
Vestdijk 51
5611 CA Eindhoven
Tel. zakelijk: +31 (0)85 018 9053
Tel. service: +31 (0)85 1056 295
Klantenservice via WhatsApp
Twitter | Facebook | Linkedin

Overzicht

Freo is een Nederlandse leningverstrekker en is onderdeel van de Rabobank. Het bedrijf is opgericht in 2007 en wordt als online handelsnaam gebruikt door de Rabobank. Freo heeft een AFM vergunning (nr. 12014945) en KvK registratie (nr. 17030004) onder de naam Rabo Direct Financiering B.V. Freo staat bekend om ‘verstandig lenen’ en voert een van de laagste rentes op consumentenleningen in Nederland.

Freo lening en krediet

Een Freo lening of krediet is aan te vragen door iedereen die in Nederland woont. Het gaat hier om een persoonlijke lening of doorlopend krediet vanaf 5000 euro. Je sluit bij Freo een lening af zonder tussenpersoon zodat rentekosten laag blijven. Na een goedgekeurde aanvraag ontvang je je geldlening binnen 1 à 4 dagen op je rekening.

Acceptatieproces

Er worden relatief strenge vereisten gesteld om er zeker te zijn dat de lening terug wordt betaald. Je moet o.a. kunnen aantonen dat je regelmatig inkomen ontvangt uit salaris of pensioen en je moet minimaal 18 jaar oud zijn. Je kunt op de website van Freo je persoonlijke lening berekenen voordat je een aanvraag doet. Dit geldt ook voor doorlopend krediet.

Ervaringen & reviews

Freo ervaringen en reviews zijn doorgaans positief zo blijkt uit diverse onderzoeken van ervaringen-sites:

Opiness.nl 8,6
Independer.nl 8,3
Google Reviews 8,6
Freo onderzoek 8,7
Klantenvertellen.nl 8,4

Inloggen op Mijn Freo

Je kunt bij Freo eenvoudig inloggen via Mijn Freo, dit inlogportaal kun je als app beschouwen en ook mobiel bereiken. Je vind Mijn Freo door naar de hoofdpagina van Freo te gaan en rechts bovenin op ‘Mijn Freo’ te klikken. Let goed op dat je in de beveiligde omgeving van Freo zit. Dit herken je aan het groene slotje en bijhorende naam Coöperatieve Rabobank U.A.

Voor-en nadelen

  • Vriendelijke klantenservice
  • Boetevrij voortijdig aflossen
  • Alles online regelen in Mijn Freo
  • Een van de laagste rentes online
  • Rabobank als betrouwbaar moederbedrijf
  • Langduring proces
  • Veel telefonische vragen
  • Veel documenten uploaden
  • Streng acceptatieproces
  • Lenen met BKR niet mogelijk

Contact & klantenservice

Contact opnemen gaat  telefonisch en via WhatsApp het snelste. Je kunt ook een online formulier invullen.

Veelgestelde vragen

Dit is afhankelijk van de soort lening (Persoonlijke lening of Doorlopend Krediet) en de documentatie die Freo van jou vereist. Sommige leningen worden al binnen een week verstrekt indien alle documentatie op orde is, Freo alle benodigde informatie van jou heeft ontvangen en er geen financiële risico’s spelen.

Freo kan ervoor kiezen om meerdere malen telefonisch contact met jou op te nemen naar aanleiding van jouw aanvraag om een beter beeld van jouw inkomen te krijgen. Doordat leningen altijd met een risico komen, probeert Freo dit risico altijd zo veel mogelijk te verlagen.

Voordat er een lening wordt verstrekt, ontvang jij altijd een offerte bij Freo. Deze offerte dien je, indien de voorwaarden overeenkomen met jouw eigen wensen, eerst te tekenen alvorens de lening daadwerkelijk kan worden verstrekt. Wil je een lening oversluiten van jouw huidige verstrekker? Dan kan de aanvraag langer duren.

Om een goed beeld te krijgen van het risico voor de leningen, vereist Freo een aantal belangrijke documenten. Deze kun je na het aanvragen van de lening direct uploaden naar de Mijn Freo-omgeving op de website door hier een foto of scan van te maken. Het niet toesturen van documenten kan ertoe leiden dat jouw lening afgewezen wordt. Je dient de volgende documenten aan te leveren:

  1. Woonlasten: het contract van jouw hypotheek of jouw huurwoning is voldoende om Freo inzicht te geven in de maandelijkse woonlasten
  2. Beroepsgerelateerde documenten: je dient inzicht te geven in jouw beroep, de werkgever waar jij voor werkt, meerdere loonstrookjes en de datum van jouw indiensttreding. Dit zijn allemaal factoren die Freo kan gebruiken om de hoogte van het risico te beoordelen.
  3. Soort dienstverband: als jij een tijdelijk dienstverband hebt of als uitzendkracht aan het werk bent, dan dien je dit aan te geven. Tijdelijke dienstverbanden en uitzendkrachten hebben een hoger risico, dus Freo ziet dit graag terug in de documentatie.
  4. Indien je gepensioneerd bent of op dit moment een uitkering ontvangt, ontvangt Freo daar ook graag meer informatie over, zoals de naam van de uitkeringsinstantie.
  5. Daarbij dien je ook altijd jouw legitimatie naar Freo te sturen, zoals een ID-kaart, rijbewijs of paspoort. Een kopie hiervan is voldoende

Dit is van een aantal factoren afhankelijk. Allereerst dient Freo jouw individuele situatie te beoordelen om te kijken of er inderdaad een lening verstrekt kan worden. Daarbij verschillen de procedures van de Persoonlijke Lening en het Doorlopend krediet.

Een andere factor is de snelheid waarmee jij de benodigde informatie aanlevert en hoe goed jij telefonisch bereikbaar bent om eventuele vragen van Freo te beantwoorden. De totale procedure van de lening wordt in 4 stappen uitgevoerd:

  1. Freo neemt de werkdag na jouw aanvraag telefonisch contact op. Zij doen dit via telefoonnummer 085-1056286. Gedurende het telefoongesprek nemen zij de aanvraag met jou door en wordt er gekeken naar jouw eigen situatie.
  2. Indien alles gedurende het telefoongesprek goed is verlopen, zal Freo via e-mail en per post een offerte voor de lening sturen. Als jij hier snel op reageert indien jij akkoord gaat, dan zal de beoordeling ook sneller verlopen.
  3. Je uploadt de ondertekende offerte direct via Mijn Freo op de website van Freo. Tegelijkertijd upload je ook de vereiste documenten die Freo van jou vraagt in de offerte.
  4. Indien de aanvraag akkoord is, zal het bedrag binnen 1 tot 4 werkdagen op jouw rekening worden gestort.

Dit is afhankelijk van verschillende factoren. Allereerst zul je door de intakeprocedure moeten gaan. Indien Freo jou een offerte stuurt en jij deze accepteert, stort Freo het te lenen bedrag zo snel mogelijk. Vaak gebeurt dit al dezelfde werkdag, afhankelijk van de grootte van het bedrag.

Daarbij heb je ook te maken met het betalingsverkeer tussen de bank van Freo en jouw eigen bank. Betalingen die vandaag worden gestort, kunnen na maximaal vier dagen op jouw rekeningen worden bijgeschreven.

Houd er ook rekening mee dat er op feest- en weekenddagen vaak geen betaalverkeer tussen banken plaatsvindt. Dit kan ertoe leiden dat het enkele dagen langer duurt voordat jouw bank het geleende bedrag op jouw rekening heeft bijgeschreven.

Daar heeft Freo een eigen filosofie over: door potentieel risicovolle leningen te weigeren, kunnen zij de kosten van de leningen die zij wel verstrekken laag houden.

Door hoge risico’s te nemen, verliezen andere verstrekkers geld aan klanten die bijvoorbeeld niet betalen. Bij Freo worden deze risico’s niet genomen waardoor de rente ook laag kan blijven, want zij hoeven de kosten van niet-betaalde leningen niet door te berekenen aan klanten die de lening wel netjes terugbetalen. Daarbij betaalt iedereen bij Freo dezelfde rente voor hetzelfde bedrag.

Een andere factor is dat vroegtijdig aflossen bij Freo ook gratis is, iets dat veel andere lening- en kredietverstrekkers niet aanbieden.

Freo lening offerte?

Weet je voldoende en wil je een gratis offerte aanvragen bij Freo? Bezoek dan Freo's website en bereken je lening of krediet met hun online rekentool.
gratis offerte
Scroll naar top
Lees vorig bericht:
Plus500

Wil je Plus500.nl bezoeken of alle ins en outs van dit handelsplatform? Dan zit je hier helemaal goed! Hier bespreken...

Sluiten